پرلیت زمین کاو در فیلتراسیون و تصفیه مواد

پرلیت2
فیلتراسیون به عمل حذف و جدا نمودن مواد بسیار جامد از یک محلول با عبور دادن آن از توری یا محفظه ای مشبک را گویند. این عمل یکی از اصلی ترین فرآیندهای صنعتی صورت پذیرفته در بسیاری از صنایع محسوب می شود. مواد شیمیایی اصلی (همانند اسید سولفوریک یا تهیه سود سوز آور)، تصفیه آب، صنعت خوراکی ها یا آشامیدنی ها.در بسیاری از شاخه های صنعت، از فیلتراسیون بعنوان ابزاری برای تهیه محلول هایی با حداکثر خلوص، در مدت زمان و هزینه و کار کمتر استفاده می نمایند، که البته دستیابی به این نتایج ایده آل بدون برخورداری از ابزار مناسب فیلتراسیون ممکن نخواهد بود.
فیلتر پرلیت
پرلیت تولیدی شرکت پرلیت ایران مینرال یک ابزار فیلتر بی همتا است، از آنجایی که پرلیت  ماده ایی بسیار خالص، ساکن، سفید و سبک بوده و از ساختاری به هم پیچیده و کانال های کثیر میکروسکوپی برخوردار می باشد. استفاده از آن حداکثر میزان وضوح و شفافیت و جریان را در ماده فیلتر شده ایجاد نموده و مزه ماده یا رنگ و بوی آن را تغییر نخواهد داد. بنابراین به عنوان ماده فیلتر ساز عالی برای غذا، و آشامیدنی ها و محصولات دارویی محسوب می شود.
پرليت در موارد زير به‌عنوان مادّة فيلتركننده مورد استفاده قرار مي‌گيرد:
الف) تصفيه به طريق ثابت كه در آن، مايع مورد تصفيه از داخل يك لايه فيلتر پرليتي عبور مي‌كند.
ب) تصفيه به طريق متحرّك كه در آن، پرليت به مايع مورد تصفيه افزوده مي‌شود.
ج) تصفيه به طريق تركيبي كه در آن ابتدا مايع مورد تصفيه از يك لايه فيلتر عبور مي‌كند سپس پرليت به آن افزوده مي‌شود.
پرلیت3
منافع پرلیت 
حداکثر خلوص محصول فیلتر شده
دامنه تغییرات گسترده
بی رنگ، بی بو، بی مزه
ساکن، غیر حلال در اسیدها
مطمئن، میزان سیلیکا چیزی کمتر از 1% می باشد
غیر خطرناک
قابل استفاده با تجهیزات استاندارد فیلتر
آزادسازی آسان کیک
سهولت پاکسازی فیلتر
سایش و خوردگی کمتر تجهیزات
استفاده و کنترل آسانتر
اقتصادی و به صرفه
آزاد سازی آسان کیک
از آنجائیکه فیلتر پرلیت، سوراخ سوراخ بوده و متراکم و به هم فشرده نمی باشد در تکمیل سیکل فیلتراسیون به آسانی کیک را آزاد می سازد. این مسئله نه تنها پاکسازی فیلتر را آسانتر ساخته بلکه نیاز به نیروی انسانی را کاسته و بهره وری را افزایش می دهد.
پرلیت4
مصارف فیلتر پرلیت زمین کاو
الف) فرآیند غذائی
شربت ذرت، آب میوه، قند وشکر، ژلاتین گیاهی، اسیدسیتریک، روغن های گیاهی،مولاس، کازنین، نوشیدنی های ملایم، پکتین، روغن سبزیجات، آب سبزیجات، آب گیاهان، شیره قند، آشامیدنی های سبک.
ب) صنعتی
تصفیه آب، اکتشاف روغن، تصفیه آب استخر، روغن های صنعتی، بازیافت حلال ها، روغن های صنعتی، روغن جلا، گریس ها.
ج) شیمیایی
مواد شیمیایی غیر آلی، مواد شیمیایی آلی، صمغ ها، اسید سولفوریک، پلیمرها، پلی اتیلن،  چسب ها، دی اکسید تیتانیوم، کود، مواد دفعی،  واکس ها، لاک شیشه ای، رنگ، چسب، اکسید تیتان، رزین، آب نمک.
د) فیلتراسیون و فیلر دارویی و داروسازی
آنزیم ها، نمک های سولفات منیزیم، پنی سیلین، استرپتومایسین، تترامایسین.
خوبست بدانيد :
ماسه های سیلیسی متداول ترین واسطه تسویه در کنترل مواد معدنی آب است. این نوع صافی ها موسوم به صافی های سریع می باشند که متشکل از شن و ماسه درجه بندی شده از 0.35 تا 0.06 میلیمتر می باشد که به صورت لایه لایه روی هم قرار گرفته اند. ضریب همبستگی این لایه ها حد اکثر 1.7 می باشد. گرچه این روش به سرعت عمل تصفیه را انجام می دهد و بیش از 50% نا خالصی ها را برطرف می نماید در حالی که در برخی از آب ها به تصفیه بیشتری نیاز است که از تصفیه کننده ها متکی به نیروی ثقل می باشند. از ماسه سیلیسی ریز و پرلیت منبسط  برای صافی های فشاری نیز استفاده می شود و در حال حاضر اکثراٌ از پرلیت جهت تصفیه آب استخر شنا استفاده می شود.
امروزه از پرلیت منبسط و فرآوری شده به عنوان پر کننده در صنایعی که نیاز به این روند در تولید محصولات خود دارند به نحو چشمگیری استفاده می شود. نوع پرلیتی که جهت فیلر استفاده می شود از انواع پودر میکرونیزه می باشد که روند تولید طولانی و فرآوری پیچیده تری نسبت به سایر انواع پرلیت منبسط را به خود اختصاص می دهد.
شاخص ترین مواردی که از پرلیت زمین کاو به عنوان فیلر در تهیه آن ها استفاده می شود می توان از:
منسوجات، روغن، پولیش، چسب، شلاک، رنگ، تثبیت رنگ، پلاستیک، سرامیک، خمیرهای آب بندی، اسکاچ، خمیرهای صیقل دهنده، لاستیک های طبیعی و مصنوعی، کامپاندها، سیلیکون ها و پاک کننده ها نام برد.
همچنین از پودر پرلیت میکرونیزه جهت فیلر در تهیه دارو نیز استفاده می شود.
تخمین زده می شود بیش از 80% تولید کنندگان از پرلیت منبسط به عنوان صافی استفاده می نمایند و بیش از 20% مابقی از دیگر صافی ها به عنوان یک فیلتر کمکی استفاده می نمایند.

 

شرکت زمین کاو 

www.zaminkav.com

info@zaminkav.com

تلفن: 3-88385541-021

فکس: 88385096-021

موبایل شرکت: 09365077781