نقش پرلیت در کشت هیدروپونیک

پرلیت کشاورزی باغبانی، سنگ آتشفشانی منحصر ‌به ‌فردی است که حجم آن در دمای حدود ۹۰۰ درجه سانتیگراد بیش از ۱۳ برابر افزایش می‌یابد. این سنگ در اثر حرارت به ماده‌ای بسیار سبک ، استریل و سفید تبدیل می‌شود. هر ذرّه از پرلیت منبسط شده، حاوی سلول‌های ریز هوا و حفره‌های متعدد و چند لایه است. که شرایطم ساعدی برای ریشه‌زایی و رشد گیاهان فراهم می‌آورد.

پرلیت کشاورزی، باغبانی با زبری ذاتی خود، حداقل ذرّه‌ای بسیارمناسبی دارد که تهویه عالی و بازدهی بالای مخلوط خاک را موجب می‌شود؛ همچنین به ‌دلیل داشتن سطح وسیع، رطوبت قابل ملاحظه‌ای را در خود ذخیره کرده ، آن را به بهترین شکل برای رشد و تکثیرگیاه آزاد می‌کند. این نوع پرلیت مادّه‌ای بی‌بو و از نظر شیمیایی خنثی است که فاقد کاهش یا افت کمیت بوده، بسیارسبک می‌باشد. این سبکی موجب به‌دست‌آمدن مخلوط‌های خاکی کنواخت و سبک وزنی از پرلیت و پیت (Perlite-Peat) می‌شودکه در مقایسه با خاک‌های طبیعی وزن بسیارکمی دارد. این محصول در ترکیب بیشترتقویت‌کننده‌ ها، کودهای الی (کودهای حیوانی و گیاهی)، پوسته یاخاک اره مورد استفاده قرار می‌گیرد و در اندازه‌های مختلفی موجود است.

دامنه وسیع سایز ذرات، این امکان را می‌دهدکه خاک را برای رشد انواع مختلفی از گیاهان در تمامی مراحل رشد آن‌ها از تکثیر در محیط ‌های کوچک تا شاسی‌های بزرگ سازگار کند.

پرلیت کشاورزی کاملا آبیاری شده، تنها ۶۴۰ کیلوگرم بر متر مکعب وزن دارند. خاک کاملا آبیاری شده ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب وزن دارد.که میتوان وزن محیط کشت را با استفاده از مخلوط های ترکیبی پرلیت کشاورزی و یک افزودنی دیگر نظیر پیت،کمپوست یا کودهای آلی،بعنوان خاک محل کشت تا ۶۰% کاهش داد.