مزایای بلوک های فوق سبک پرلیتی

درتولید این بلوک از پرلیت و سایر مواد مصرفی درجه یک استفاده می گردد که از نظر وزن و عایق در میان انواع بلوک های موجود در بازار بسیار سبک و عالی می باشند و با توجه به سبکی و راحتی نصب بلوک های پرلیتی سرعت اجراء را چندبرابر افزایش می دهد و از قیمت اجراء وحمل و تعداد کارگر و مصالح مصرفی می کاهد. همچنین باتوجه به عایق بودن بلوک پرلیتی دربرابر سرماوگرما علاوه بر صرفه جویی در تجهیزات و تاسیسات در سطح حرارتی وبرودتی موجب کاهش قابل ملاحظه مصرف انرژی خواهد بود.

از مزایای دیگر پرلیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. وزن کم

وزن این بلوک ها با ابعاد برابر30 درصد از بلوک های سفالی و 60 درصد از بلوک های سیمانی، سبک تر است. وزن مخصوص پرلیت مورد استفاده در تولیدبلوک، 400 تا 500 کیلو گرم در متر مکعب است. استفاده از این بلوک ها باعث کاهش وزن ساختمان شده درنتیجه هزینه های ساخت کاهش می یابد. (درصورتی که از ابتدا مورد محاسبه قرار گیرد) از آنجایی که نیروی زلزله وارد بر سازه رابطه مستقیم با وزن سازه دارد با استفاده از بلوک سبک پرلیتی نیروی مؤثر زلزله کاهش یافته و به دلیل وزن سبک آوار تلفات جانی نیز به میزان چشمگیری کاهش می یابد.

  1. عایق صوتی

بلوک سبک پرلیتی به دلیل ساختار سلولی خاص خود ( داشتن شکل مولکولی شبیه بهحرف C انگلیسی ) دارای خاصیت جذب صوت بالایی تا حدودDb 160 می باشد ( 8 برابرمصالح بتنی ) .این خاصیت یکی از بهترین دلایل برای استفاده از این بلوکها درهتلها، مدارس و مکانهای امنیتی می باشد.

  1. عایق حرارتی

قابلیت عایق بودن در بلوک های سبک پرلیتی تا 20 برابر بتون معمولی می باشد. بنابر آزمایشات انجام شده 1 سانتی متر ضخامت بلوک پرلیتی از نظر انتقال حرارت باضخامت 10-8 سانتی متر دیوار آجری و ضخامت 18 سانتی متر دیوار بتنی و ضخامت 20 سانتیمتر دیوار سنگی برابری می کند که این خاصیت باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و از طرفی کاهش هزینه های تاسیسات ساختمان می گردد. مرکز اطلاعات عایق های حرارتی ایران پرلیت و بتن سبک حاصل از پرلیت را به عنوان عایق های حرارتی در صنعت ساختمان معرفی کرده است.

  1. ضد اشتعال

بلوک پرلیتی، نسوز است و تا 4 ساعت در برابر تستهای آتش انجام شده دوام می آورد (8 برابردیوار معمولی) . بنابراین برای سقف و کف ضد حریق ایده آل می باشد.

  1. قابلیت برش و میخ پذیری

بلوک پرلیتی به دلیل ساختار متخلخل دارای قابلیتهای ابزارپذیری (برش با اره یا دیسک) و نگهداری میخ وارد شده می باشد.

  1. ریزش کم

بلوک های پرلیتی نسبت به بلوک های سفالی ریزش کمتری دارد.

  1. فساد ناپذیری

پرلیت در مقابل ترکیبات اسیدی و قلیایی مقاوم بوده و PH نزدیک 6/5 دارد.

  1. مقاومت بالا

محدوده وزن مخصوص توده ای بلوک هایسبک غیر باربر رده 1 و 2 ، طبق استاندارد ملی شماره 7782 از 500 تا 1000 کیلوگرم برمترمکعب می باشد.

همچنین مقاومت فشاري این بلوک ها باید بین 20 تا 50کیلوگرم برسانتیمترمربع باشد.

بلوک های پرلیتی دارای مقاومت 84 کیلوگرم درسانتی متر مربع بوده و نیز پایین بودن مدول کشسان این بلوکها باعث افزایش پریود نوسانی ساختمان و کاهش نیروی زلزله وارد بر ساختمان می گردد.

 9. قابلیت رنگپذیری

بلوک های پرلیتی را می توان با رنگ بندیهای مختلف ارائه نمود،بطوری که کل ضخامت دیوار دارای یک رنگ باشد و دراثر خراشیدگی دیوار، بازهم رنگ زیرین همان رنگ می باشد.

  1. قابلیت اتصال با انواع ملات

دیوار بلوک سبک را می توان با همه نوع ملات کار کرد. (ملات سیمان، گچ و خاک و…)