کاربردهای صنعت ساختمانی پرلیت

پرلیت نوعی سنگ آتشفشانی در گرید سیلیسی می‌باشد که در هزاران سال پیش در اثر انجماد گدازه‌های آتشفشانی اب ملوکولی در خود ذخیره کرده و این امر موجب بوجود آمدن صنعت پرلیت منبسط در جهان شده است ما در این صنعت با حرارت ملایم ۴۰۰ درجه سانتی گرادی و شوک حرارتی ۱۱۰۰ درجه سانتی گرادی اب درون آن را به سرعت خارج می‌کنیم که باعث ایجاد ماده‌ای سفید رنگ به نام پرلیت می‌شود. پرلیت در صنعت ساختمان کاربرد دارد که در زیر به آن می پردازیم.

پرلیت در بتن در قسمت شناژبندی سقف، روکش ضدحریق بتنی، کفپوش ساختمان برای جلوگیری از اتلاف حرارت، بلوک پرلیتی سبک جهت دیوار کشی، عملیات پلاستر با پمپ جهت عایق صدا استفاده می شود.

همچنین این ماده در گچ نیز جهت سفید کاری نهایی با نسبت مشخص با پرلیت میکس شده و ترکیب نهایی استفاده می شود. این امر جهت عایق  حرارتی و عایق صوتی می باشد. همچنین جهت زیباسازی اتاق‌های ویلا مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان در روی لوله‌های آبی  که از کف ساختمان عبور می کند پرلیت ریخت که این امر موجب جلوگیری اتلاف گرما از لوله آب شده و موجب می‌شود در هنگام باز نبودن آب گرم در حمام یا ساختمان، منتظر گرم شدن آب نباشیم. اگر در هنگام ساخت گچ گچبری کناف از پرلیت استفاده کنند، وزن نهایی سازه پایین آمده و در هنگام زلزله آسیب‌های جانی کمتری به اشخاص وارد می کند.